Mossèn Cinto Verdaguer |
Quan l’Abadia de Sant Martí del Canigó era una ruïna, enmig
de bardisses i sempre embolcallada per les boires, tan sols els fantasmes de
Tallaferro, de Gentil, del comte Guifre, de l’abat Oliva, de Flordeneu i de
Griselda, entre d’altres, s’hi passejaven, amb la seguretat que res ni ningú no
els aniria a empipar. Un dia, però, un capellà de Folgueroles els donà per
companyes les goges de Ribes de Freser, de Banyoles, de Roses, del Principat
d’Andorra, etcètera. Mossèn Cinto Verdaguer, amb el seu immortal poema,
relatava la història del Canigó.
Portada d’una edició del poema èpic «Canigó» |
Uns anys més tard, un canonge francès, nat a la Gascunya pirinenca, visità
Barcelona. Era un mes d’agost, el del 1895 -ara fa, per consegüent, 117 anys-,
i, en trobar-se a la Rambla,
entrà a la Llibreria Verdaguer,
per tal de comprar-hi el citat poema que ja coneixia, atès que havia tingut
l’oportunitat de llegir-lo en una traducció francesa. Aquell canonge era
monsenyor Juli de Carsalade du Pont, el futur bisbe d’Elna i Perpinyà, conegut
després popularment com el bisbe del Canigó.
«Mentre enraonava amb l’amo de la llibreria (explicaria
posteriorment per carta al poeta català Francesc Mateu, que era amic seu), va
entrar un capellanet d’aire tímid i senzill, amb un no sé què d’adolorit sobre
la cara que em va moure de pietat.
-Veus aquí mossèn Cinto -me saltà lo llibrater.
-Què dieu, home, mossèn Cinto…?
-Ell mateix.
Me vaig aixecar de seguida i vaig donar una abraçada a
aquell capellà que me pareixia tan poc i que, de sobte, me va semblar engrandit
com un gegant i ennoblit com un rei. Parlàrem de literatura, de poesia, de “L’Atlàntida”’
i, sobretot, de “Canigó”, quina lectura m’havia entusiasmat».
Aquella entrevista entre el canonge gascó i el capellà de
Folgueroles esdevingué un fet històric, atès que tingué com a resultat final la
restauració de l’antic monestir benedictí nordcatalà de Sant Martí del Canigó,
iniciada, per cert, també durant un mes d’agost.
«La primera vegada que vaig pujar a Sant Martí del Canigó -deixà
escrit en català, el de l’època, Juli de Carsalade du Pont, llengua que havia
après molt ràpidament-, vaig quedar tot esglaiat davant d’aquelles ruïnes tan
grandioses, tan pintoresques. Lo meu cor es va enamorar d’aquell esvelt
campanar, d’aquella església tan il·lustre i, ai!, tan profanada. Segut en un
racó, silenciós i entregat a la contemplació d’aquell esplèndit paisatge, me
vaig recordar de tot el que n’havia cantat mossèn Cinto, i per un esforç de la
meva imaginació inflamada, vaig tornar la vida als personatges del poema “Canigó”».
I el prelat de Perpinyà diu, a l’acabament del seu fantàstic relat, que,
atenent les peticions planyívoles d’aquells personatges, els prometé
solemnement que procediria a ressuscitar-los, tot restaurant, alhora, el sagrat
i enrunat temple pirinenc, situat al Conflent rossellonès, víctima, durant una
colla de segles, del desdeny i del sacrilegi. I, en efecte, la promesa, que ja
diuen que és un deute, l’arribà a complir.
Monsenyor Juli de Carsalade du Pont
|
L’Abadia de Sant Martí del Canigó, després de la seva
restauració, esdevingué l’escenari d’importants actes, com la celebració dels
Jocs Florals del 1902, els quals comptaren amb una massiva participació de
poetes catalans. I el 24 de juliol del 1932, ara fa 80 anys, li fou retornada
la campana major, la Martina, que feia un
segle i mig que alguns se l’havien endut, sense manies, cap a Olot, la capital
de la Garrotxa. La
restitució, però, no resultà fàcil, ja que els olotins no es mostraren gens
disposats a desprendre’s d’aquella campana que tenien en molta estima, motiu
pel qual s’originaren fortes discussions, fins que l’afer quedà resolt gràcies
a les gestions dutes a terme personalment pel president de la Generalitat, Francesc
Macià, que, d’aquesta forma, féu possible que adquirís carta de naturalesa allò
que Ventura Gassol i Josep Fontbernat (l’any 1926, a l’exili, en
vigílies dels fets de Prats de Molló) havien promès a monsenyor Juli de
Carsalade du Pont, en escoltar el seu prec: «Quan torneu a Catalunya i regiu
els seus destins, no us oblideu de la “Martina”, que un malaurat dia una gent,
sense escrúpols, se’n va apoderar i la va portar a l’església parroquial de la Mare de Déu del Tura d’Olot.
La “Martina” ha de tornar a Sant Martí del Canigó, que és el seu lloc».
Juli de Carsalade intuïa clarament que els homes de Francesc
Macià, entre els quals figuraven com a destacats els dos citats, acabarien, un
cop desapareguda la dictadura del general Miguel Primo de Rivera, per governar
el país. Aquell mateix any 1932, per cert -el 28 de desembre, concretament- morí
el bisbe al seu Palau de Perpinyà i, d’acord amb la seva darrere voluntat, fou enterrat
a Sant Martí del Canigó, just allà on es trobaven les ombres que ell havia
ressuscitat. O sigui, gairebé un any abans que l’«Avi» Macià expirés a la
ciutat de Barcelona i fos sepultat enmig d’una impressionant manifestació de
dol popular.
Per acabar, convé remarcar que algú ha dit, i és possible
que no estigui gens ni mica desencertat, que «el bisbe del Canigó i el capellà
de Folgueroles, des que abandonaren aquest món, s’asseuen a la dreta de
Déu-lo-Pare, després que el gran sant Martí, sant d’enorme prestigi, patró de la Gàlia i venerat a la
històrica abadia pirinenca que duu el seu nom, els obrís, de bat a bat, les
portes del Paradís».
L’Abadia de Sant Martí del Canigó |
Emili Casademont i
Comas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada