Immediatament després de la Guerra Civil, les
mares catalanes tornaren a cantar als seus fillets una vella cançó: «Si n’eren
tres tambors,/ que vénen de la guerra,/ i el més petit de tots/ porta un ram de
rosetes./ Ram, ram, pataplam!». Aquesta vella cançó, titulada Els tres tambors, tenia la mateixa
tonada d’una de més moderna que, creada
el 1937, havia gaudit de molta popularitat, però que, des que les tropes franquistes
ocuparen Catalunya, ningú no s’atreví a interpretar-la. Es tractava de la cançó
El més petit de tots, molt divulgada
gràcies al tenor Emili Vendrell, amb lletra del poeta sabadellenc Joan Oliver (Pere Quart): «Si n’eren tres germans/
que van a la caserna./ Tots tres canten a cor:/ -Volem guanyar la guerra!/ Ram,
ram, pataplam! // El gran porta fusell,/ l’altre tambor i trompeta,/ i el més
petit de tots/ empunya una bandera./ Ram, ram, pataplam!/». Cal advertir que,
com ja haureu endevinat, m’he limitat a transcriure momés les estrofes inicials
de les dues cançons.
El més
petit de tots fou una figura elaborada per l’escultor barceloní Miquel Paredes, just
ara fa tres quarts de segle, per encàrrec del Comissariat de Propaganda de la Generalitat republicana,
comissariat fundat i dirigit pel figuerenc Jaume Miravitlles, com a icona de la
seva activitat. Representava un nen milicià, vestit amb granota i amb la
bandera catalana en una mà, que cridava a lluitar contra el feixisme. D’aquesta
figura, se’n feren molts milers de còpies, tot «inundant» les llars de casa
nostra. Un cop acabada la guerra, amb la desfeta de la Segona República, però, no en
quedà pràcticament cap enlloc, ja que, per por a represàlies, la gent procedí a
destruir-les. I la mainada que havia cantat a l’escola la cançó d’El més petit de tots es veié obligada a
substituir-la -d’amagatotis, perquè el català estava prohibit- per la d’Els tres tambors, mentre la resta, o
sigui, la immensa majoria, per imposició del règim dictatorial de Franco, cantava
el Cara al sol. Així, el record d’El més petit de tots s’anà esvaint, fins
a desaparèixer, com aquell qui diu, completament.
Cal ressaltar que, per encàrrec del
Comissariat de Propaganda de la
Generalitat, Lola Anglada, destacadíssima narradora infantil
i dibuixant -una de les més il·lustres amb què ha comptat Catalunya-, escrigué
un conte inspirat en El més petit de tots,
il·lustrat per ella mateixa, tot convertir-se així en una gran divulgadora
d’aquest personatge de ficció. Dolors Anglada i Sarriera, nascuda a Barcelona
el 1893 i traspassada a Tiana (El Maresme) el 1984, estudià a l’Escola de la Llotja barcelonina, al
costat de Miguel Utrillo i Joan Llaverias. Després, residí i cursà estudis a
França, becada pel govern del país veí, i compromesa amb els valors democràtics
i la causa catalanista organitzà, en retornar a la terra natal, una sol·licitud
d’amnistia per als acusats d’haver participat en el complot de Garraf contra el
rei Alfons XIII. D’altra banda, convé també ressaltar que Lola Anglada
col·laborà en diverses revistes infantils editades a la capital catalana (abans
ho havia fet en les de París), com En
Jordi, En Patufet, La Mainada, etc., i en fundà i dirigí una, La
Nuri. Malgrat la seva important producció literària i
gràfica, però, sempre ha estat coneguda per la seva obra dedicada a El més petit de tots, símbol d’identitat
de l’època. Finalitzada la
Guerra Civil, hagué de viure amagada, per tal d’evitar ser
detinguda i empresonada. L’any 1981, tres abans de finar, l’Anglada fou
guardonada amb la Creu
de Sant Jordi, per part de la
Generalitat presidida per Jordi Pujol, guardó que se sumà als
molts que, amb anterioritat, ja se li havien concedit. L’amagatall més
utilitzat per ella, al llarg de quatre dècades, fou la finca que la seva
família tenia a Tiana, localitat on és enterrada.
Quant a Miquel Paredes, convé indicar
que aquest escultor (Barcelona,1901-Ceret,1980), també estudià a la Llotja barcelonina. El 1938, a punt d’entrar
l’exèrcit franquista a la capital catalana, s’exilià al Rosselló, on realitzà
monuments als morts de la Guerra Civil
espanyola en moltes poblacions, tot arribant després a ser professor
d’escultura a l’École Nationale des Beaux-Arts d’Orleans. Però, malauradament,
al contrari del que succeí amb Lola Anglada, Paredes, home d’una actitud cívica
i patriòtica exemplar, abandonà aquest món sense que se li reconegués que fou el
creador de la figura d’El més petit de
tots. Als arxius del Comissariat de Propaganda de la Generalitat
republicana hi havia el seu expedient. Però els franquistes el destruïren,
igual que tota la documentació que s’hi guardava, on es recollia l’excepcional tasca
duta a terme pels col·laboradors del departament, entre els quals sobresortia
Mercè Rodoreda. Això és el que Jaume Miravitlles em digué un dia, tot lamentant
aquella pèrdua. I tenia tota la raó en Met,
atès que, a causa de la citada destrucció, no s’ha pogut reconstruir fidelment la
destacada història del seu Comissariat de Propaganda.
El president Lluís Companys, rebent la figura d’El més petit de tots, al seu despatx de la Generalitat, l’any 1937, en presència, entre d’altres, de Jaume Miravitlles i Miquel Paredes. |
Emili Casademont
i Comas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada