El retrat de la comtessa de
Noialles, qualificat de sensacional, pintat per Ernesto Zuloaga
|
Fou el mes de setembre de l’any
1923, poc després d’haver pujat al poder el dictador Miguel Primo de Rivera,
quan Francesc Macià s’exilià a França, juntament amb una colla de destacats
intel·lectuals catalans, com Jaume Bofill i Mates, Ventura Gassol, Antoni Rovira
i Virgili, Josep Carner, Domènech de Bellmunt, etcètera. El gironí, fill
d’Estanyol (municipi de Bescanó), Josep Fontbernat, però, ja ho havia fet
abans, en negar-se a complir el servei militar, tot instal·lant-se primer a
Perpinyà i, més tard, a París i a Tolosa de Llenguadoc. I, en arribar Macià al
territori francès, ell, des del primer moment, es posà a les seves ordres, de
forma decidida i entusiasta, ja que era coneixedor
dels plans de l’«Avi».
El 29 de juny de l’any següent,
diada de Sant Pere, ocorregué un fet que forma part de la història d’Els Segadors, però que, malgrat la seva
importància i el gran enrenou que originà, avui és ignorat, pràcticament, per
tothom. L’Ajuntament de Tolosa de Llenguadoc, per tal de donar més relleu a
l’Exposició dels Països Llatins i les seves colònies, que organitzava des de
feia algun temps sense gaire èxit (hi hagué, per cert, la idea de crear una
Unió de Països Llatins, semblant a l’actual i, per a molts, fracassada Unió
Europea), demanà, escasses setmanes abans, al mestre Fontbernat, que dirigia la
tolosenca Coral Déodat de Séverac (llavors, una de les més prestigioses masses
corals de tot França), que s’enginyés un gran espectacle que fes molt de
xivarri i que aportés, alhora, molts diners a les arques municipals. I l‘estanyolenc
presentà ràpidament a l’Ajuntament de Tolosa un projecte -l’intitulà Aplec
d’Occitània-, consistent en una colla de manifestacions artístiques i
folklòriques, rematades amb un extraordinari concert, en què participarien 700
persones, entre cantaires, músics (els de la cobla La Farnense, de Santa Coloma
de Farners) i dansaires de Catalunya, el País Basc i diferents departaments francesos,
concert que presidirien la comtessa de Noailles, il·lustre figura de les
lletres franceses i bona amiga dels catalans, i Francesc Macià, els quals s’hi desplaçarien
des de París. Aquells 700 executants interpretarien junts moltes cançons i, al
final, l’himne de Catalunya, detall aquest últim que les autoritats de la Ciutat de les violetes no
veieren gens bé, ja que allò representaria, segons opinaven, un acte polític i
de protesta contra un règim -el de la dictadura de Primo de Rivera, per
descomptat- d’una «nació amiga».
Així les coses, Fontbernat, dos dies
abans de la diada de Sant Pere, fou cridat a la Prefectura, on el
prefecte o governador li prohibí que es cantessin Els Segadors. «Impossible, senyor -li respongué-. No crec que vostè
tingui autoritat per prohibir-me això. Cantarem Els Segadors, si vostè no
suspèn la festa». Però, no donant-se per vençut, el prefecte féu anar un
comissari de policia, el mateix dia 29 de juny de bon matí, a notificar a Josep
Fontbernat que, si al vespre feia cantar Els
Segadors, seria detingut al mateix moment, i Francesc Macià i ell serien
expulsats d’immediat del país. Fontbernat, fort i ferm, ni se l’escoltà. I
així, davant més de 50.000 persones que omplien de gom a gom el recinte de
l’exposició, en finalitzar el concert, els cantaires entonaren Els Segadors, i el prefecte ordenà l’expulsió
de França de Francesc Macià i Josep Fontbernat. A la comtesa de Noailles, però,
ningú no s’atreví a dir-li ni piu. Era una personalitat massa important i, per
tant, intocable.
«Macià -m’explicà una vegada el meu
recordat amic Fontbernat al Principat d’Andorra, país on visqué refugiat al
llarg de la dictadura del general Franco- va anar-se’n a Bandol, un poble petit
de Provença, on ningú no aniria a buscar-lo. I a mi, el baró de Saint Blanquant
m’havia portat al seu castell de la riba del Garona, on vaig pescar durant
quinze dies. Tots els diaris van ocupar-se del meu Aplec d’Occitània i,
sobretot, d’Els Segadors, i van
demanar al president Herriot que destituís aquell prefecte més papista que el
Papa. I Herriot, al final, va deixar sense efecte l’ordre d’expulsió. Macià va
continuar aquell estiu a Bandol, i jo, el 14 de juliol, entrava a Tolosa, amb
una mena de solemnitat, la qual cosa va fer morir de ràbia el prefecte». Aquesta
fou la primera expulsió de Macià i Fontbernat del territori francès. Després, els
dos en patirien una altra, a causa dels fets de Prats de Molló, a Bèlgica, que
seria de debò.
Josep Fontbernat, al Principat
d’Andorra, al costat d’un joveníssim Emili Casademont
|
Tot això que acabo de contar m'ha vingut a la memòria avui, precisament, dia de Sant Pere, mentre
remenava els papers del meu desordenat arxiu, en «topar-me» amb un referent a
la comtessa de Noailles (nascuda princesa Anna Elisabet Ribesco-Bassaraba de
Brancovan), que obrí els ulls a la vida a París el 1875 i que morí a la mateixa
capital del Sena el 1933, als 56 anys d’edat -massa jove!-, pocs mesos abans
que Francesc Macià ho fes a Barcelona, ocupant el càrrec electe de president de
la Generalitat
de Catalunya. A l’Anna de Noailles, poetessa i literata francesa d’origen
búlgar, que gaudí d’una enorme popularitat en tots els cercles parisencs,
començant pel de l’alta aristocràcia, el malaguanyat metge i poeta lleidatà
Màrius Torres li traduí al català un parell de poemes, quan la Parca estava a punt
d’anar-lo a visitar, el 1942. al sanatori antituberculós de Puig d’Olena (al
Montseny), i el basc Ernesto Zuloaga plasmà la figura de la comtessa en un magnífic
quadre fet a l’oli, seguint l’exemple dels més famosos pìntors
internacionals.de principis del segle XX.
Anna de Noailles, cal ressaltar-ho, sempre
donà suport a Macià i els seus homes. I intercedí per ells personalment, tot posant
així en relleu el seu «macianisme», quan, arran dels històrics fets de Prats de
Molló, alguns -els principals dirigents de la fracassada operació, encapçalats
per l’«Avi»-, foren engarjolats a La
Santé i, més tard, jutjats. La comtessa de Moailles, primera
dona que ingressà a l’Acadèmia de la Llengua Francesa, lamentà moltíssim
que a Francesc Macià, després d’haver proclamat la República Catalana
independent el 1931, en caure la dictadura d’«en Primo» -que arrossegà el rei Alfons
XIII, el seu defensor-, els republicans de Madrid l’obliguessin a substituir-la
per un règim d’autonomia de l’Edat Mitjana, ja bastant caduc, anomenat
Generalitat.
M’ha semblat oportú rememorar tot
això, quan un sondeig acaba de revelar que més del 51 per cent dels catalans votaria
avui, si es fes un referèndum, «sí» a la independència. I és que el poble
català està ben fart de pertànyer a una Espanya que sempre l’escanyat de mala
manera, en tots els sentits, tot atacant, a més,.de forma reiterada i injusta, la
seva, la nostra, llengua.
Francesc Macià i Llusà |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada