A la Judea del rei Herodes, segons
el Nou Testament (Evangeli de Sant Lluc), hi vivia un sacerdot de nom Zacaries,
casat amb Elisabeth, dues bellíssimes persones temeroses de Déu. El matrimoni
no tenia fills, ja que ella era estèril. Però heus aquí que un dia a Zacaries se
li aparegué l’arcàngel Gabriel i, a través seu, s’assabentà que el ventre
d’Elisabeth esdevindria fèrtil i s’hi formaria el futur Precursor del Messies,
a qui, en néixer, l’anomenaren Joan, tot complint així la voluntat de Déu
expressada mitjançant el citat arcàngel. Això ocorregué sis mesos abans que Jesús,
fill de Maria, obrís els ulls a la vida, tal com el mateix personatge celestial
havia anunciat a la Verge,
juntament amb la notícia que Elisabeth, la seva cosina, estava embarassada. En
fer-se gran, Joan, seguint l’exemple d’anteriors profetes hebreus, es retirà al
desert, vestint pobrement i alimentant-se de garrofes i mel silvestre, tot
demanant als qui se li apropaven que es penedissin dels seus pecats, alhora que
els anunciava la justícia de Déu. Per altra banda, els recomanava que es
deixessin batejar per ell, al riu Jordà, cerimònia que simbolitzava el perdó
dels pecadors penedits. I fou allà on Jesús acudí, per tal que el seu cosí -cosí
de segon grau- procedís a batejar-lo.
Tot això, que acabo d’explicar d’una
manera força resumida, concorda, en part, amb el que escrigué Flavi Josep, el
prestigiós historiador d’aquella època, testimoni directe dels fets: «Hi havia llavors
un home que resseguia la Judea
vestit de forma estranya, amb pèls d’animals enganxats al seu cos, en els punts
que no tenia coberts pel seu propi pèl, i el seu rostre s’assemblava al d’un
salvatge. Abordava els jueus i els cridava a la llibertat, dient: “Déu m’ha
enviat per mostrar-vos el camí de la llei, gràcies a la qual us salvareu de
tenir amos, i no tindreu sobre vosaltres cap amo mortal, sinó tan sols
l’Altíssim, que m’ha enviat”. En oir aquelles paraules, el poble se sentia
feliç, i tota la Judea
el seguia, així com els voltants de Jerusalem. I aquell home tan estrambòtic submergia
els seus seguidors en les aigües del riu Jordà, tot fent-los marxar, després
d’haver-los instat a deixar de fer el mal i d’assegurar-los que els seria donat
un rei que els alliberaria. Uns es burlaven de les paraules del predicador,
altres creien en elles».
També aquest historiador parla, talment
com Marc i Mateu, en els seus evangelis respectius, del trist final de sant Joan:
«Abans de la mort de Jesús, aquell home fou empresonat i degollat, per ordre
d’Herodes, a la fortalesa de Maqueront». Cal advertir que hi ha dues versions
sobre la causa de la seva execució. De tota manera, ambdues acaben assenyalant
que Salomé, un cop hagué acabat de ballar voluptuosament davant Herodes, el seu
oncle, demanà a aquest, ben disposat a complaure-la, que li servís el cap del
Baptista en una safata, per tal de venjar-se d’ell, ja que havia denunciat que el
projectat enllaç matrimonial Herodes-Salomé era incestuós.
Sant Joan Baptista, la festivitat
del qual se celebra el 24 de juny -data fixada com la del seu naixement-, és
considerat com a profeta pel cristianisme, l’islam, el mandeïsme i la fe
bahà’i, religió, aquesta última, que només compta amb uns sis milions de
practicants, però que els té ben escampats per tot els globus terraqui, inclosa
Catalunya. Es tracta d’una religió més moderna que totes les altres i que, en
certa manera, constitueix una branca de l’islam. Una vegada, per cert, recordo
que alguns dels seus membres més representatius visitaren les comarques de
Girona, en una campanya destinada a captar «clients», i a mi, com a periodista,
m’obsequiaren amb un dels llibres bàsics del bahàisme.
Però és a l’Alcorà on, a part dels
evangelis, Joan Baptista és més citat: uns quinze cops. Hi rep el nom de Yahya
ibn Zakariza. Segons la tradició islàmica, Maria (Mariam), en quedar-se
embarassada de Jesús, es retirà a un oratori, on vivia tota sola (mai no hi apareix
sant Josep) sota la tutela del profeta Zakaries, que la visitava i li duia aliments.
Aliments que, en realitat, no necessitava, atès que el propi Déu (Al·là) tenia
cura de proporcionar-li. Meravellat per aquell miracle, Zakaries pregà Déu que en
fes també un per a ell, de miracle, consistent a donar-li un fill, i Déu accedí
al seu prec. D’aquesta manera, per als musulmans, nasqué Joan Baptista.
L’Alcorà presenta sant Joan com un
home ple de qualitats i virtuts. Segons la creença islàmica, fou un dels
profetes (encapçalats per Jesucrist, considerat un gran profeta, però no pas el
fill de Déu) amb els quals Mahoma es trobà en l’«Isra», és a dir, en el
llegendari viatge nocturn que efectuà a Jerusalem. I, segons la mateixa creença,
sant Joan és enterrat a la Gran Mesquita
dels Omaia, a Damasc. Alguns savis de l’islam, per cert, estan convençuts que
ressuscitarà i acompanyarà Jesús, quan aquest, al final del temps, torni a la Terra per lluitar i derrotar
l’Anticrist.
Sant Joan, per tant, també és
musulmà, igual que molts antics profetes.bíblics, sense oblidar la Verge Maria, que ocupa
al cel, asseguren, un lloc de privilegi, superior al de Fàtima, la filla
predilecta de Mahoma.
Sant Joan, al riu Jordà, batejant Jesucrist |
Emili Casademont
i Comas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada