Enric Morera i Viura, nat a
Barcelona el maig del 1865 i traspassat a la mateixa ciutat el març del 1942,
se n’ànà de molt jove a l’Argentina, on hauria pogut fer una extraordinària
carrera musical. Però no trigà a tornar a la pàtria, ja que Catalunya el necessitava.
La nostra música (llegeixi’s sardanes, cançons, etc.) corria el greu perill de
perdre’s o de caure en la vulgaritat, en el mal gust. I és que la vinguda de
fora s’havia apoderat dels teatres i «embaucava» la gent. Aleshores, arribà
Morera, talmente com una força de la naturalesa, i la música catalana envaí, en
poc temps, tot el país. Cap racó no en quedà exclòs.
Enric Morera harmonitzà les primeres
cançons populars, cada una de les quals és una veritable obra mestra. Tots els més
eximis poetes de l’època, sense excepció, treballaren per a ell. Àngel Guimerà,
Joan Maragall, Jacint Verdaguer, Santiago Rusiñol, Ignasi Iglesias, Josep
Carné, Apel·les Mestres, Joan Llongueras, Emili Guanyabens, Josep Maria de
Sagarra (aquest més tard), etcètera, portaren els seus versos a «en Morera»,
com així tothom l’anomenava familiarmente, perquè els musiqués. Ah!, i també fo
feren els destacats poetes rossellonesos Josep Sebastià Pons i Carles Grandó. I
d’aquesta manera, com per art d’encantament, nasqueren L’alegria que passa, La nit
de l’amor, La Baldirona…, fins que
tot esclatà amb La Santa Espina, que havia de
donar una raó de ser als catalans. Aquesta sardana, extreta de la rondalla del
mateix títol, original de Guimerà (rondalla estrenada el 1907 al Teatre
Principal de Barcelona i musicada, igualmente, per Morera), seria prohibida per
les dictadures de Miguel Primo de Rivera i de Francisco Franco, ja que la consideraven
«independentista».
Enric Morera compongué música de
cambra, música simfònica, música religiosa, etc., a més de la que acabo
d’esmentar. Fins i tot, el temptà la sarsuela, amb l’obra Canción del nàufrago. I també compongué -ara que ho recordo- una Missa de Rèquiem dedicada a la memòria
del Gran Rei En Jaume, que sempre era cantada, durant els anys 20, a l’església barcelonina
de Sant Felip Neri, en ocasió de celebrar-s’hi la missa pels difunts del
Col·legi d’Advocats de la capital catalana.
D’altra banda, cal ressaltar que la
sardana recobrà una dignitat que Pep Ventura, Josep Serra o Juli Garreta, per
exemple, li havien donat, gràcies a les excepcionals peces de Morera: L’Empordà, Les fulles seques, La
sardana de les monges, Davant la Verge… La llista és
realment impressionant. Llàstima que ara, amb l’excusa que la joventut vol sardanes
noves, les cobles toquin moltes vulgaritats, tret de les composicions d’alguns
músics que segueixen les petjades «moreranianes».
I no puc deixar de consignar, abans d’acabar
aquest article, que Enric Morera fundà, quasi alhora que es creava l’Orfeó
Català, el cor Catalunya Nova, format únicamente i exclusivamente per homes,
que ell anà a cercar pels barris obrers barcelonins. Era un temps en què els
Cors de Clavé es desviaven un xic massa de la doctrina claveriana i el mestre
Morera volia portar-los al lloc que Josep Anselm Clavé havia somiat.
Del Catalunya Nova, nascut el 1900 i
desaparegut ara fa just un segle, que popularitzà d’allò més L’Empordà i que fou dirigit, en la seva
etapa final, pel músic i compositor banyolí Cassià Casademont i Busquets,
actualmente només en resta una bandera gloriosa. Una bandera tan alta, com bé
algú ha dit, que ningú no la gosa escometre, com aquella pàtria de Ventura
Gassol, l’autor de Les tombes flamejants,
que ningú no la gosà enterrar…
Enric Morerra i Viura nasqué un 22
de maig, igual que Richard Wagner, el músic alemany del Rin. Tots dos tenien el
mateix ideal, que no era altre que crear una música nacional, ben
representativa dels pobles als quals pertanyien, cosa que, sens dubte,
arribaren a aconseguir…
Emili
Casademont i Comas
(“Diari de Girona”)
1 comentari:
Felicitats pel bloc, molt interessant!
Publica un comentari a l'entrada