Part superior del monument barceloní dedicat a Clavé
|
Josep Anselm Clavé fou, sens dubte, un
dels grans músics populars de la Renaixença. Creador de la Federació de Cors
l’Euterpe, els quals assolirien la fama com a Cors d’en Clavé, arrencà els obrers
de l’ambient miserable de les tavernes i, amb músiques senzilles i cançons amoroses, els
donà una ocasió de ser feliços. Clavé nasqué pobre i desventurat. Però, gairebé
cec i condemnat a la caritat pública, lluità sempre coratjosament. I així,
després de patir penes de presó i d’exili per les seves activitats de tipus
polític, rebé tots els honors que un home pot desitjar, fins al punt de ser
festejat per una reina d’Espanya, ell que fou, en tot moment, un republicà
convençut i fidel als seus ideals. A tall d’anècdota, cal assenyalar que un
governador regalà a J. A. Anselm Clavé, al final d’un concert memorable, un
rellotge d’or, el qual s’aturà just al mateix instant que el cor de l’il·lustre
músic deixava de bategar el 24 de febrer del 1874 a Barcelona, ciutat on
havia vingut al món el 21 d’abril del 1824.
De formació completament
autodidacta, Clavé, obligat a abandonar als 17 anys l’ofici de torner a causa
de la seva malaltia ocular, començà a cantar, acompanyat-se d’una guitarra (havia
aprés, així mateix, a tocar el violí i algun altre instrument musical,) pels cafès
barcelonins. I fou després de passar un període de temps pres a la fortalesa
militar de Ciutadella (Illes Balears), com a conseqüència d’haver participat en
un moviment revolucionari, que emprengué la seva tasca a favor de la classe
obrera, tot creant la primera coral, que tants imitadors i seguidors hauria de
tenir arreu de casa nostra i de més lluny encara, sota el lema de «Progrés, Virtut
i Amor», que s’adiu amb l’apostolat maçònic, per bé que no se sap del cert si
ell, fundador d’un important moviment associatiu, era maçó, malgrat que hi ha
constància que la seva filla Anna Maria, notable pianista, pertanyia a una
lògia. Josep Anselm Clavé, en el terreny de la política, i sempre al servei del
republicanisme d’esquerres, hi exercí càrrecs destacats, com el de president de
la Diputació
de Barcelona i el de governador de diferents ciutats, com la de Castelló de la Plana, a part de col·laborar
en diverses publicacions de signe republicà.
Programa de l’antic homenatge dels
Cors de Clavé a Salvador Dali
|
L’obra musical de Clavé, al contrari
de la seva curta vida, és molt dilatada. Compongué, posant-hi també la lletra, car
era un inspirat poeta, moltes cançons -per a coral, sobretot-, algunes de les
quals encara avui dia interpreten les nombroses formacions corals de Catalunya,
on té una infinitat de carrers i places de ciutats i pobles dedicats, així com
monuments que, a la seva memòria, se li han aixecat. Unes cançons, plenes de
genialitat, com La Maquinista, Les flors de maig, Els néts dels almogàvers» o Els
Xiquets de Valls.
Referent a aquesta última, cal dir que
part dels seus compassos fou utilitzada per Amadeu Vives, per tal de fer un
himne (El cant del poble, amb lletra
del poeta Josep Maria de Sagarra) que Ventura Gassol (quan l’autor de Les tombes flamejants tornà del seu
primer exili, l’any 1930, un cop caiguda la dictadura del general Miguel Primo
de Rivera) volia que substituís Els
Segadors com a l’oficial de Catalunya, perquè al·legava que aquest era
massa bel·licós. Però els catalans es negaren al canvi, tot i comptar amb el
vistiplau de Francesc Macià, qui, al cap de pocs mesos, esdevindria president
de la Generalitat. No
obstant això, molta gent aprengué i entonà El
cant del poble, a part de ser enregistrat en disc diverses vegades (cosa
que, a partir de la mort d’en Franco, es repetí) i arribà a assolir força
popularitat.
Parlem, però, de Les flors de maig. Aquesta composició
coral de Clavé, que data del 1858, és, en opinió d’alguns prestigiosos
musicòlegcs, la millor del seu repertori. I pot ser molt bé que sigui així, malgrat
que en té d’altres que posseeixen igualment un altíssim grau de qualitat. Les flors de maig comença dient: «Prop
del riu hi ha una verneda,/ i un saló enmig sa espesura/ amb catifes de
verdures i/ amb sofàs de troncs de faig». I, a continuació (reproduiré només aquest
fragment, per tal de no allargar-me massa), diu: «Lloc agrest a on van les
nines/ i on besant sa cara hermosa/ les confon l’aura amorosa/ amb les flors
del gentil maig./ I els ocells busquen son niu/ entremig del bosc joliu,/
entremig de la verneda,/ entremig del bosc joliu». Cal advertir que Les flors de maig té una altra lletra, totalment
diferent de la de Josep Anselm Clavé, obra d’algun graciós, mancat de la més
mínima gràcia. Una lletra de tan pèssim mal gust que, com és lògic, no goso transcriure’n
ni una petita mostra. Només diré que figura, penjada a Internet, en una mena
d’antologia de «cançons porques».
«Temps de flors», en un vell carrer gironí
|
El maig és l’època de les flors. I
per això -aprofitant que a Girona ara se celebra el tradicional «Temps de
flors»-, he considerat oportú evocar l’autor de Les flors de maig. O sigui, d’aquesta formosa cançó de caire popular
que, al cap de més d’un segle i mig de la seva estrena, es manté encara ben
fresca i ufana, fet que hom pot comprovar, sense esforçar-s’hi gaire, quan la
canten les nostres corals. Sobretot, quan, en el decurs del cinquè i primaveral
mes de l’any, ho fan joiosament.
Disc antic, amb «Les flors de maig», enregistrat per l’Orfeó Català
|
Emili Casademont
i Comas
1 comentari:
Benvolgut Emili, volia reconèixer la teva tasca i el teu bloc amb el Premi Liebster Bloc per un munt de raons:
http://sorrobloc.blogspot.com.es/2012/05/premi-liebster-blog-aquest-blog-ha.html
Moltes gràcies per existir !!!
Publica un comentari a l'entrada