Jacint Verdaguer, en un retrat al
carbó fet per Ramon Casas
|
Fou el dia 10 de juny del 1902, quan
mossèn Cinto Verdaguer retornà la seva ànima a Déu, a Vallvidrera, i entrà en la
immortalitat, després d’haver nascut, a Folgueroles -ben a prop de Vic-, el 17
de maig del 1845. Amb l’òbit de l’autor de L’Atlàntida
i Canigó, víctima de la tuberculosi i
del drama que patí, es perdia la trilogia dels creadors d’un dels moviments
poètics més extraordinaris de la història de Catalunya. Els altres dos que restaven
vius, Àngel Guimerà i Joan Maragall, els autors de La Santa Espina i el Cant Espiritual, respectivament, se
n’anaren d’immediat a Vallvidrera i deixaren, als peus de Jacint Verdaguer, un
ram de ginesta florida, collida als boscos vallvidrerencs, vora la Vil·la Joana, on el capellà acabava
d’exhalar el darrer sospir, boscos que tantíssim l’havien arribat a inspirar.
A Barcelona, durant molt de temps,
hi hagué allò que en deien «El cas de mossèn Cinto», cas, per cert, tal com em deia Isabel-Clara
Simó, autora d’un llibre titulat El mossèn, basat en la vida de Verdaguer i ofert radiofònicament
per capítols, que encara no s’ha tancat, car la meva estimada i admirada amiga
rebé moltes pressions perquè no aprofundís gaire en el tema. Es veu que els
descendents dels enemics del capellà tracten d’impedir que es parli dels motius
que impulsaren els seus avantpassats, membres de la classe alta barcelonina, a procedir
d’aquella estranya manera.
Isabel-Clara Simó i Emili Casademont |
A Jacint Verdaguer, l’acusaren de totes
les malifetes imaginables i inimaginables. I quan les acusacions es fonien com
la neu de les muntanyes davant l’evidència i la veritat, els seus enemics
trobaven nous sistemes per continuar difamant-lo, com el de dir que el sacerdot
era un dement, al qual calia asilar. La gent senzilla es demanava el perquè
d’aquelles calúmnies i qui les orquestrava I és que li constava que mossèn
Cinto era inofensiu. A més, no ambicionava ser canonge, bisbe o cardenal,
perquè sabia que tenia el seu lloc al cel, a la dreta de «Déu lo pare».
Verdaguer, quan, sense cap explicació,
fou destituït com a almoiner del Marqués de Comillas, ja era el poeta místic de
Catalunya per excel·lència. I immediatament després d’aquella destitució, se
l’acusà de practicar l’exorcisme i de malbaratar els diners que li havien estat
confiats. Així, l’exiliaren al Santuari de la Gleva i, posteriorment, intentaren internar-lo al
manicomi de la capital d’Osona. Però ell fugí i es refugià a casa d’una família
castellana humil, a la qual abans havia ajudat, establerta a la Ciutat Comtal. Llavors, tot anà
molt de pressa. La policia hi intervingué, amb el propòsit de detenir el
sacerdot, i li prohibiren dir missa. Mossèn Cinto escrigué articles, així com un
famós llibre, el titulat En defensa
pròpia, que revelaren al públic el drama que patia. A Barcelona i tot
Catalunya, a més de les terres espanyoles i franceses, l’opinió es dividí en
dos bàndols. Per a uns, era un boig o un estafador, mentre que, per a d’altres
-els més nombrosos-, un sant i un màrtir, i els veritables catalans veien en
ell el geni que un dia els representaria en el món de l’art, de la cultura i de
la fe. Al final, gràcies als Agustins de l’Escorial, li tornaren la llicència
per oficiar la missa, cosa que féu a l’església barcelonina de Betlem.
La Vil·la Joana, avui convertida en Museu Verdaguer
|
Jacint Verdaguer deixà d’existir a
dos quarts de sis de la tarda d’aquell 10 de juny del 1902, repeteixo, a la
vista de les muntanyes de Montserrat i del Montseny, que perdien el seu poeta,
però que, per contra, guanyaven un sant. L’alcalde de Barcelona, acompanyat de
gent armada, arribà just a temps a la
Vil·la Joana
per anul·lar un testament infamant que havien obligat que mossèn Cinto redactés,
tot pregant-li que en redactés un de nou, el de debò, prec que, amb tots els
coneixements, ell atengué.
La premsa madrilenya de l’època -la
tinc, en bona part, davant meu, quan escric aquest article- no s’arribava a
explicar el «cas Verdaguer». Més tard, s’ha dit que es tractà d’una venjança
del Marqués de Comillas i els seus «aliats», perquè mossèn Cinto, com a bon
cristià que era, li recriminà l’inhumà negoci que feia amb el tràfic d’esclaus,
ja que els vaixells de la seva propietat realitzaven constants viatges a
Amèrica. No es pot descartar, en absolut, aquesta possibilitat. El que sí que es
pot ben assegurar, en canvi, és que tots els periòdics, tant d’aquí com de fora,
quan Verdaguer morí, lamentaren la pèrdua d’una extraordinària figura literària
i poètica, tot ressaltant després l’enterrament de les seves despulles, el més
multitudinari registrat fins aleshores a Barcelona, presidit per les primeres
autoritats de la ciutat i el ministre d’Instrucció Pública de l’Estat espanyol,
en representació del rei Alfons XII, monarca que havia atorgat a mossèn Cinto,
quan encara respirava, una important condecoració, la qual obligava a
tractar-lo d’excel·lentíssim senyor.
Aquesta és, en síntesi, la història
del drama d’un modest capellà, anomenat per alguns el «Sant de Vallvidrera», glòria
de les lletres catalanes, nat un mes de maig i traspassat un mes de juny, donada
com a certa pel poble normal de l’època. Igual que, actualment, per Isabel-Clara
Simó i diversos estudiosos, com jo, de l’assumpte.
Mossèn Cinto, instants després de morir |
Emili Casademont
i Comas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada