dimarts, 6 de novembre del 2012

«PORTO EL PERIODISME A LA SANG» (*)




Text: Iolanda Batallé Prats

“Als 10 anys, mentre els companys jugaven a futbol, jo llegia La Vanguardia. Als 12, cada nit, preparava un diari a mà que l’endemà repartia a classe”, recorda el periodista Emili Casademont, avui, el col·laborador més antic del Diari de Girona, on va començár al principi de la dècada dels 50, quan només tenia 14 anys.

“Això del periodisme sempre ho he portat a la sang”. Emili Casademont va ser redactor del Diario de África y del setmanari África Deportiva. Corresponsal especial de l’agència anglesa Reuters. També ha treballat per a les agències Europa Press, Efe i Logos; i per als diaris Los Sitios, El Correo Catalán, El Noticiero Universal, Avui, Ya, La Depêche du Midi…, entre d’altres. L’any 1965, a Ràdio Popular de Figueres va crear L’Hora de Catalunya, primer programa diari fet en català després de 1939. Actualment, i a punt d’arribar a l’edat de la jubilació, és subdirector del periòdic Hora Nova de Figueres, articulista del Diari de Girona i col·laborador de diversos mitjans de comunicació de Barcelona i Madrid.

Neix a Girona el 15 de febrer de 1936. “Em toca anar a escola a la immediata postguerra, i, com tots els d’aquella època, no en guardo un record gaire agradable”.

Va ser de l’última lleva enviada a fer el servei militar al Marroc, l’any 1957, i ”vaig ser reclamat immediatament pel Diario de África, a Tetuan”. Arran de la feina al diari va conèixer bé Mohamed V, “i el seu fill Hassan II em va honorar amb la seva amistat. Estava admirat perquè jo parlava l’àrab força correctament. Fins i tot li recitava versicles de l’Alcorà”.

Emili Casademont és un gran coneixedor del llibre sagrat islàmic. “La dona més extraordinària de la religió islàmica és la Verge Maria.” “Mai a la meva vida he vist tanta devoció per la Verge com en un santuari catòlic marià prop d’Alger. Estava ple de musulmans que adoraven la Verge Maria. Quan els vaig dir que jo també era un enamorat d’aquesta verge m’abraçaven i em consideraven com a germà”.

Portlligat (Cadaqués). Any 1973.- Salvador Dalí, amb un grup de periodistes gironins. L’últim de la primera fila, a la dreta de la imatge, ajupit, és l’Emili Casademont i Comas.
 
     
“Si no hagués estat periodista hauria estat periodista”, afirma aquest periodista nat, a qui sempre ha atret molt la ràdio (va ser redactor de Ràdio Girona), però que els últims vint anys ha fet més premsa escrita perquè “la ràdio ja no és el que era”. La seva relació amb Salvador Dalí ha marcat també la seva trajectòria. “Tinc un dibuix seu del meu primer cognom: una casa, un mont i al mig va escriure Sade, del marquès de Sade.” La major afició d’Emili Casademont és la lectura: “Llegeixo llibres d’història que després interpreto a la meva manera perquè la història està tota falsificada”. Per exemple, és un defensor de la teoria que Colom va néixer a Girona el 24 de juny de 1438, i que es deia Joan Baptista, teoria sobre la qual ha publicat un dels seus llibres. La il·lusió més immediata d’aquest pare del periodisme que ha guanyat la “Mosca de Galena 1999” és acabar la llicenciatura en Ciències de la Comunicació Audiovisual de la UAB, “a la meva època no existia”.                                   
(*) Publicat al DIARI DE GIRONA, el 15 d’octubre del 2000
Transcripció feta per JORDI C. PLA